Vil du sikre både de ønskede gevinster og motivation blandt medarbejderne, når du gennemfører en forandring, så skal du gøre det her

Af Louise Neel Høyer, partner, HUMAN UNIVERZ

I denne artikel kan du læse om, hvorfor det er vigtigt, at du forholder dig til hvilken adfærd der bedst bakker op om din forandring allerede i starten af dit forandringsprojekt, hvis det skal blive en succes. Du får også en introduktion til, hvordan du kan hjælpe ledere og medarbejdere med at ændre adfærd uden at de mister motivationen undervejs.

Når en ledelse i en organisation beslutter sig for at sætte et forandringsprojekt i gang, ved ledelsen i de fleste tilfælde, hvilke gevinster den gerne vil opnå. Det kan f.eks. være besparelser, en mere strømlinet opgaveløsning, bedre innovationsevne eller et mere effektivt samarbejde på tværs af organisationen. Ledelsen har ofte også en idé om den overordnede tidslinje, de vigtigste milepæle og hvornår forandringen skal være i mål – og de har som regel et ret klart billede af, hvilken (teknisk/processuel) løsning, der skal få forandringen til at ske.

En ting, der dog sjældent bliver diskuteret eller besluttet er, hvilken konkret adfærd som ledere og medarbejdere skal udvise, for at denne forandring kan blive succesfuld og fastholdes over tid. Det er en skam. For en forandring kan først træde i kraft, når ny adfærd finder sted – når ledere og medarbejdere gør noget andet, end det de gør i dag. Og… når de bliver ved med det.

Derfor er det vigtigt, at du stiller dig selv disse spørgsmål:

  1. Hvad skal ledere og medarbejdere fortsætte med at gøre?

  2. Hvad skal de stoppe med at gøre?

  3. Hvad skal de starte med at gøre?

Du skal også finde konkrete eksempler på denne adfærd, så det er nemmere at forholde sig til den og dermed lettere at udføre den.

Men før vi dykker ned i, hvordan du kan blive endnu mere konkret på adfærden, skal vi lige et smut omkring, hvorfor det overhovedet er nødvendigt at tale om adfærd.

Hører de ikke efter?

Måske har du spurgt dig selv fra tid til anden, hvorfor lederne og medarbejderne ikke gør, hvad der er blevet besluttet og meldt ud i forhold til et konkret forandringsprojekt. Hører de ikke efter eller hvad? Eller vil de bare ikke være med?

Fra Best Practice studier foretaget af Prosci® ved vi, at medarbejdere i mange tilfælde gerne vil deltage og støtte en forandring, hvis blot de forstår hvorfor forandringen er nødvendig lige netop nu, hvad formålet er med forandringen og hvad der sker, hvis forandringen ikke gennemføres. Så - at kommunikere forandringshistorien klar og tydeligt er et grundelement i succesfulde forandringer.

Men selvom medarbejderne ved, hvorfor forandringen er vigtig, er det ikke ensbetydende med, at de begynder at arbejde på en anden måde. Hvorfor nu det?

Det handler ikke om, at de er dumme, stædige eller dovne. Tværtimod. En af de største barrierer for, at vi mennesker ændrer adfærd er vores mentale kapacitet. Vores bevidste kognitive båndbredde er nemlig begrænset.

Du er ikke (kun) rationel

Din hverdag er præget af et hav af valg og beslutninger. Nogle tager du bevidst og nogle tager du ubevidst. Psykologiprofessor og nobelprisvinder Daniel Kahneman har sammen med nu afdøde Amos Tversky påvist, at 90-95% af menneskers valg og beslutninger foregår ubevidst.

Din ubevidste del af hjernen – også refereret til om ”System 1” – er hurtig, automatisk og intuitiv. Det kører 24/7/365, bruger meget lidt energi og du kan ikke kontrollere det. Det er her, du ”gemmer” dine erfaringer, vaner og tommelfingerregler og – som Kahneman og Tversky peger på – altså det du trækker på i de fleste af dine vågne timer.

Hvorfor nu det?

Det skyldes, at din hjerne er skabt til at være så effektiv som muligt. Den er hele tiden på udkig efter smutveje og hvordan den kan spare mest muligt energi, så den kan få dig til at løbe, hvis en sabeltiger eller hulebjørn dukker op. Nu ved jeg godt, at du ved, at du nok ikke lige møder en sabeltiger eller en hulebjørn på vej på arbejde. Men din hjerne er stadig indrettet, som om det kunne ske. Faktisk har menneskets hjerne ikke ændret sig synderligt de sidste 40.000 år og reagerer derfor stadig på den måde, der sikrede et stenaldermenneske sin overlevelse.

Af samme grund foretrækker din hjerne, at du gentager det, du gjorde i går igen i dag. Det er både nemt, hurtigt og så har du mest mulig opsparet energi til at stikke af eller kæmpe, hvis nu den der sabeltiger skulle dukke op. Af samme grund er det ret smart, at du er udstyret med et System 1.

Men… hvis du skal arbejde på en ny måde – f.eks. som følge af implementeringen af et nyt it-system eller nye arbejdsprocesser – skal du gøre noget andet, end det du normalt gør. Du skal ændre din adfærd. Og for at kunne dette, skal du aktivere din bevidste del af hjernen – også kaldet System 2”.

Din bevidste del af hjernen er langsom, rationel, refleksiv, bruger en masse energi og du kan kontrollere den. Men du kan kun trække på denne del af din hjerne 5-10% i løbet af en dag.

Viden skaber ikke forandringer – ændringer i adfærd gør

Din og min hjerne har altså en præference for status quo og det er også derfor, at selv de mest motiverede medarbejdere har svært ved at konvertere deres gode intentioner og støtte til en forandring til ny adfærd.

Selvom de forstår hvorfor forandringen er vigtig, de ønsker at tage del i den og de er blevet introduceret til, hvordan de skal agere i forbindelse med forandringen, er de altså udfordret af, at de kun har lidt bevidst kognitiv båndbredde til rådighed til at hjælpe denne ændring på vej.

Og der er stor sandsynlighed for, at de allerede bruger rigeligt af den bevidste kognitive båndbredde, når de løser deres almindelige arbejdsopgaver.

Så… hvordan hjælper du dem så med at ændre adfærd?

Jo, du bliver nødt til at sikre dig, at den ønskede adfærdsændring er så nem som mulig at udføre.

Før vi tager hul på, hvordan du kan gøre dette, så skal du lige med en tur omkring, hvad adfærd er og hvad der skal til for at adfærd kan finde sted.

Adfærd kan kun ske hvis 3 ting finder sted på samme tid

BJ Fogg, Ph.D., og ophavsmand til the Behavior Design Lab, Stanford University, mener at en adfærd kun kan forekomme, når tre ting finder sted på samme tid: Motivation, Evne (Ability) og Stikord (Prompts).

Dette har han sammenfattet i hans “The Fogg Behavior Model

Op ad den lodrette akse finder du niveauet af motivation i forhold til at udføre en konkret adfærd – og den kan rangere fra lav til høj.

Ud af den vandrette akse finder du evnen til at udføre en konkret adfærd. Skalaen her rangerer fra lille evne – hvilket gør adfærden svær at udføre – til stor evne – hvilket gør adfærden let at udføre.

Kurven – kaldet aktionslinjen (the Action Line)viser relationen mellem motivation og evne.

For at kunne udføre en konkret adfærd, skal en person være over aktionslinjen og samtidig udsættes for et stikord, der igangsætter adfærden. Er de under aktionslinjen, har de enten for lav motivations eller for lille en evne til at udføre evnen – eller begge dele.

Hvis en eller flere af dine medarbejdere er under aktionslinjen i forhold til den adfærd, du gerne vil have de udviser, så skal du hjælpe dem over aktionslinjen først. Du kan gøre dette enten ved at øge deres motivation eller deres evne til at udføre adfærden – eller begge dele

Du skal selvfølgelig huske, at de også skal have et tydeligt stikord, så adfærden kan blive trigget. Ideer til stikord finder du lige længere nede i artiklen.

Hjælp dine medarbejdere med at kunne udføre den ønskede adfærd

Motivation kan være ret svært at arbejde med i forandringer (og i det hele taget). Hvorfor? Fordi motivation kommer i bølger.

Nogle gange føler du dig motiveret og andre gange gør du ikke. Og det er ikke sikkert, at du er motiveret netop som adfærden skal udføres. Desuden kan du sjældent blive motiveret ud af det blå – eller bare fordi nogen siger, at du skal være det. Det samme gælder for dine medarbejdere.

Selvfølgelig kan du forsøge at motivere dem ved hjælpe af ros, skældud eller f.eks. KPI’er (Key Point Indicators). Men den motivation, der varer længst i forhold til en given forandring, er nu engang den, der er baseret på medarbejderens eget ønske om at medvirke og bidrage – og i de fleste tilfælde er dette noget, der tager tid at dyrke og styrke.

Men der er en hurtigere vej. Du kan gøre det nemmere for dine medarbejdere at udføre den ønskede adfærd. Hvordan gør du det? Ved at skrumpe adfærden, så det kræver mindst mulig indsats for den enkelte at lykkes.

Gør adfærden lille – meget lille

Hvis du kan skrumpe adfærden, så den består af en lille bitte handling, øger du altså sandsynligheden for, at dine medarbejdere vil udføre den, når de udsættes for det rette stikord. Men hvad betyder det at skrumpe en adfærd?

Jo, det betyder, at du skal gøre det første skridt så nemt som overhovedet muligt.

Lad os sige, at dit forandringsprojekt kræver, at medarbejderne i din organisation skal til at tidsregistrere en gang om ugen eller hver dag. Den klassiske tilgang er at fortælle om denne ændring på et fællesmøde eller i en artikel på intranettet og desuden give medarbejderne en ”trin-for-trin” guide til, hvordan de tidsregistrerer korrekt i det nye system.

Dette er i sig selv ikke forkert, men i følge Fogg Behavioral Model vil det være endnu mere effektivt at bryde denne adfærd ned i endnu mindre bidder, så det bliver meget nemt at gøre det rigtige. Et første lille skridt kunne f.eks. være at åbne mailen med linket til tidsregistreringssystemet, klikke på linket og ”bogmærke” denne side, så den er nem at finde igen.

Tænker du nu “jamen, det får dem jo ikke til at tidsregistrere korrekt”, så har du ret. Det gør det ikke, men det er et første og afgørende skridt. For ved at bogmærke siden og gøre det nemt at finde den igen betyder, at medarbejderne allerede er ovre den første barriere, de kan møde, når de skal til at ændre adfærd. Dermed bliver det nemmere at tage det næste skridt.

Gode stikord aktiverer adfærden

Som du måske kan huske fra modellen, så kræver det også et stikord for at ny adfærd kan finde sted. Tænk på det som den gnist, der skal sætte gang den ønskede handling.

Tid og sted er stærke stikord

Når du skal vælge stikordet til en ønsket adfærd, så kan du med fordel tænke i ”tid” og ”sted”. Tager vi eksemplet med tidsregistrering igen, så skal du altså overveje hvornår på dagen (tid) og hvor (sted) gnisten skal tændes.

For at blive klar over dette, skal du have kortlagt deres arbejdsdag.

Spørgsmål, der kan hjælpe dig i kortlægningen:

  • Hvor arbejder medarbejderne – er de alle på kontoret, arbejder de hjemmefra eller i en hybrid?

  • Hvor er de, når de arbejder – er de i en kontorbygning, arbejder de med maskiner, er de mange forskellige steder, besøger de kunder eller noget helt femte?

  • Hvordan ser deres omgivelser ud (kontekst) – er de foran en pc hele dagen eller kun en gang imellem?

  • Hvordan arbejder de – primært online eller offline?

  • Hvornår ankommer de til arbejde og hvornår holder de fri igen?

 Herunder kan du se nogle bud på tidspunkter og steder:

Tilføj en positiv følelse til den nye adfærd

Det er velkendt, at mange forandringsprojekter mister pusten over tid og at det er svært at fastholde den nye, ønskede adfærd. Det skyldes ofte konkurrerende projekter og dagsordener, der tager medarbejdernes tid og fokus.

Så hvordan sikrer vi, at den nye adfærd fortsætter? Igen handler det om at tage hensyn til, hvordan vores hjerne fungerer.

Vores hjerne husker stærke følelser. Når vi oplever noget, der kalder på stærke følelser – uanset om de er negative eller positive – så etablerer vi nye forbindelser eller ”neuron-stier” i hjernen. Dette bliver også ofte refereret til som Hebb’s Lov: “Neurons that fire together wire together”.

Heldigvis foretrækker vores hjerne positive følelser. Du skaber derfor bedre forudsætninger for, at en ny adfærd slår rod, hvis du kobler den med en positiv følelse umiddelbart efter, at du har udført adfærden. Dette kalder BJ Fogg ”at stråle” (”shine”).

Hvordan får du medarbejderne til at ”stråle”?

Der er 5 forskellige måder, du kan hjælpe medarbejderne med at stråle:

  1. Mundtlige udsagn som f.eks. “godt arbejde”, “godt gået”, “wuhu” eller “sejt!”

  2. Visualisering, hvor de:

    • tænker på det, der gør dem glade,

    • mærker hvordan det føles i kroppen og  

    • kobler denne følelse på, når de får gjort det nye

  3. Lydeffekter som f.eks. Lyden af en fanfare, latter eller når publikum klapper og hepper

  4. Fysiske øjeblikke som f.eks. en “high five”, “fist bump” eller et anerkendende nik

  5. Sange/musik som de synger eller nynner for sig selv, når de lykkes med den nye adfærd

Det er vigtigt, at medarbejderne selv finder frem til, hvad der virker for dem. For at hjælpe dem på vej, kan du:

  • Spørge dem om hvad de foretrækker

  • Dele hvad der virker bedst for dig

  • Udforske de 5 forskellige former sammen

  • Lade dem drøfte, hvad der virker bedst for dem hver især og som team

Tre trin til at ændre adfærd og få dem til at blive

Vil du gerne have medarbejderne til at ændre adfærd og sørge for at denne adfærd fortsætter, så kan du:

  1. At gøre den nye ønskede adfærd så lille som mulig

  2. Finde et godt stikord, der kan antænde adfærden

  3. Sikre, at de får koblet en positiv følelse til adfærden

 Du er velkommen til at downloade modellen herunder til dette arbejde.

God fornøjelse med forandringsprojekterne!

Forandringsledelse er godt på vej til at blive integreret, og vi ruster os til fremtiden

Baseret på data fra deltagerne ved CPH Change 2022 er forandringsledelse godt på vej til at blive integreret i hverdagen og i organisationen. Udviklingen er positiv, når vi sammenligner med de fem foregående år. Når det er sagt, er der stadig et stykke vej til fuld integration i projekter, processer, strukturer og kompetencer – altså til at forandringsledelse er en del af DNA’et. Det kommer vi tilbage til lige om lidt.

FIGUR 1: Organisationers modenhed i forandringsledelse.
Kilde: HUMAN UNIVERZ Survey 2022. Modenhedsniveau 1-5, år 2018-2022

I HUMAN UNIVERZ mener vi, at forandringer er et grundvilkår. Men der er stor forskel på, hvordan organisationer, teams og personer håndterer de forandringer, de møder eller sætter i gang.

De organisationer, som lykkes bedst, er dem, der tager den menneskelige side af forandringerne alvorligt og ved, at det har en positiv effekt på både trivsel, arbejdsglæde og bundlinje at gøre deres ledere og medarbejdere mere ressourcefulde og kompetente i forhold til forandringer. Den pointe underbygger årets undersøgelse endnu en gang (figur 2).

De største pointer fra årets undersøgelse viser, at

  1. Der en sammenhæng mellem indsats og resultat. Forandringsledelse batter og gavner gevinstrealiseringen

  2. Vi ruster os til fremtiden og har igangsat initiativer som bæredygtighed, digitalisering og kompetenceløft i forandringsledelse

  3. Vær modig! Vi kan blive endnu bedre til at eksperimentere

  4. Forandringsledelse er godt på vej til at blive integreret i hverdagen og i organisationerne

  5. ADKAR® er populær og den mest brugte forandringsmetode.

1. pointe: Der er en sammenhæng mellem indsats og resultat. Forandringsledelse batter og gavner gevinstrealiseringen

Baseret på deltagernes input er der en sammenhæng mellem indsats og resultat. Som det fremgår af grafikken, så batter forandringsledelse og gavner gevinstrealiseringen.

FIGUR 2: Der er en korrelation mellem forandringsindsatens og gevinstrealisering.
Kilde: HUMAN UNIVERZ Survey 2022

Dem, der har udøvet excellent forandringsledelse, har blandt andet:

  • Evalueret forandringens omfang og håndteret forandringsindsatsen derefter

  • Eksekveret sine planer

  • Haft aktiviteter, der sikrede, at forandringen blev forankret

  • Sponsorer for forandringen, som var aktive og synlige gennem projektets levetid

  • Kommunikeret effektivt.

2. pointe: Vi ruster os til fremtiden og har igangsat initiativer som bæredygtighed, digitalisering og kompetenceløft i forandringsledelse

Årets hovedtema på CPH Change er transformerende forandringsledelse. Derfor tager vi med futurist Anne Skare Nielsen en rejse ud i fremtiden. En uforudsigelig verden i konstant forandring. Fremtidsperspektivet kan bidrage til at kunne navigere i denne konstante foranderlighed.

Deltagerne har delt hvilke tre initiativer, som deres organisation har igangsat for at være parate til fremtiden. Mest hyppigt nævnte initiativer er:

  • Bæredygtighed

  • Digitalisering

  • Kompetenceløft i forandringsledelse

FIGUR 3: Initiativer igangsat for at være parate til fremtiden
Kilde: HUMAN UNIVERZ Survey 2022

3. pointe: Vær modig! Vi kan blive endnu bedre til at eksperimentere

Vi kan blive endnu bedre til at eksperimentere. At vise mod til at eksperimentere, at turde prøve noget nyt og skabe andre aftryk og effekter, end vi plejer at opnå. På en skala fra 1-5 har deltagerne løftet sløret for graden af mod:

FIGUR 4: I hvilken grad eksperimenterer man i organisationer
Kilde: HUMAN UNIVERZ Survey 2022

4. pointe: Forandringsledelse godt på vej til at blive integreret i hverdagen og i organisationerne

Indledningsvis så du, at udviklingen er positiv, når vi sammenligner med de fem foregående år.

FIGUR 5: Organisationers modenhed i forandringsledelse.
Kilde: HUMAN UNIVERZ Survey 2022. Modenhedsniveau 1-5, år 2018-2022

Deltagerne har vurderet, hvor integreret forandringsledelse er i egen organisation på en skala fra 1-5. Denne skala er basseret på Prosci©’s Maturity Model, og her kan du se karakteristikken af hvert niveau:

FIGUR 6: Prosci’s Maturity Model
Kilde: Prosci, Inc.

CPH Change-deltagerne har integreret forandringsledelse i højere grad end resten af verden

Deltagerne i vores undersøgelse har integreret forandringsledelse mere end resten af verden, når vi sammenligner med Prosci Best Practice Research 11th edition, som udkom i april 2021.

FIGURE 7: Hvor integreret er forandringsledelse i din organisation på en eskala fra 1-5?
Kilde: HUMAN UNIVERZ Survey 2021 OG 2022, Prosci® Best Practice Study 11th edition

5. pointe: ADKAR® er populær og den mest brugte forandringsmetode

For andet år i træk har alle 3 finalister i opløbet om at vinde CPH Change Award 2022 brugt det samme rammeværktøj, nemlig ADKAR®-metoden.

Metoden er også den mest brugte metode blandt deltagerne i denne undersøgelse:

FIGUR 8: Hvilken forandringsmodel bruger organisationer?
Kilde: HUMAN UNIVERZ Survey 2022

Dette kan være brugbar information for dig. Enten til at verificere jeres valg af forandringsmetode eller til inspiration, når I skal vælge en metode og fælles sprog til forandringer i organisationen.

Opsamling over de 5 hovedpointer til inspiration for dig

De største pointer fra årets undersøgelse viser, at

  1. Forandringsledelse er godt på vej til at blive integreret i hverdagen og i organisationerne

  2. Der en sammenhæng mellem indsats og resultat. Forandringsledelse batter og gavner gevinstrealiseringen

  3. Vær modig! Vi kan blive endnu bedre til at eksperimentere

  4. Vi ruster os til fremtiden og har igangsat initiativer som bæredygtighed, digitalisering og kompetenceløft i forandringsledelse

  5. ADKAR® er populær og den mest brugte forandringsmetode.

 

Fakta om deltagerne i undersøgelsen

32% af deltagerne på CPH Change 2022 har deltaget i undersøgelsen, som du her har set resultatet af.

De fleste er meget erfarne forandringsledere. Over 62% har arbejdet med forandringer og forandringsledelse i mere end 11 år.

Deltagerne er hovedsagelig forandringsledere, ledere, topledere, projektledere, HR-partnere eller konsulenter i større danske og internationale organisationer.

Fakta om CPH Change og CPH Change Award

CPH Change 2022 er den sjette konference i rækken over de sidste syv år. Vores intention med CPH Change er at inspirere og udfordre samt fejre succesfulde forandringer. Faktisk startede det hele med CPH Change Award, og årets tre finalister kan du se mere om herunder.

Og prisen går til…

Vinder af CPH Change Award 2022 er Genmab

Konferencedeltagerne stemte på deres favorit og CPH Change Award blev uddelt på konferencen. Vinderen blev hyldet for deres forandringsindsats og flotte resultat.

Du kan læse mere om de tre finalisters cases

Finding #4: ADKAR® is the most used method

In this blog series, we are presenting five key findings from our CPH Change 2021 survey. This is this fourth finding about what methodology organizations use.

FINDING 4

For the first time, all three finalists running for the CPH Change Award 2021 were using the same framework for change, ADKAR®.

Udklip 4.PNG

This can be useful information for you. Either to verify your choice or to inspire you when choosing the change method and common language for change methodology in your organization.

ABOUT THE PARTICIPANTS

86 of the 350 CPH Change participants provided input for the survey. That is 25% of the participants.

Most of the respondents are experienced change managers. 76% have worked with changes and change management for more than 5 years.

The survey participants are mainly change managers, consultants, and project managers, working in or for large organizations. 62% of the survey participants are working in organizations with more than 1,000 employees.

They are widely spread over industries, with the majority operating within consulting, finance, and banking. The three CPH Change Award finalists represent municipal government (Faaborg Midtfyn Municipality), utilities (HOFOR – Greater Copenhagen Utilities), and energy (Ørsted).

Finding #5: Change maturity is slightly higher compared to the rest of the world

In this blog series, we are presenting five key findings from our CPH Change 2021 survey. This is this fifth and final finding on change maturity.

Finding 5

Many of the nominated for the CPH Change Award 2021 worked on enterprise change management leveraging change to a portfolio management level as we know it from the PMO (Project Management Office) or organizational change management to build change maturity and organizational change agility.

The participants rated how integrated change management is in their organizations on a scale from 1-5. The scale is based on Prosci©’s Maturity Model:

Udklip 5.PNG

The participants in our study have a slightly higher maturity in change management than the rest of the world, compared to Prosci Best Practice Research 11th edition launched April 2021. The same question was posed to the CPH Change participants in 2019 and it appears more organizations moved from level 2 to level 3.

Udklip 6.PNG

When we compare the data about maturity and the three contributors to successful change initiatives, it becomes clear that the more mature the organization is when it comes to change management, the more change management resources are prioritized.

Udklip 7.PNG

Furthermore, the more mature the organization is, the more likely the change initiatives are to have an active and visible sponsor in the lead of a change project.

Udklip 8.PNG

If we look at industries, IT, manufacturing, and energy, oil and gas have integrated change management the most:

Udklip 9.PNG

ABOUT THE PARTICIPANTS

86 of the 350 CPH Change participants provided input for the survey. That is 25% of the participants.

Most of the respondents are experienced change managers. 76% have worked with changes and change management for more than 5 years.

The survey participants are mainly change managers, consultants, and project managers, working in or for large organizations. 62% of the survey participants are working in organizations with more than 1,000 employees.

They are widely spread over industries, with the majority operating within consulting, finance, and banking. The three CPH Change Award finalists represent municipal government (Faaborg Midtfyn Municipality), utilities (HOFOR – Greater Copenhagen Utilities), and energy (Ørsted).

Finding #3: The pandemic impacted the change initiatives for the better and the worse

In this blog series, we are presenting five key findings of our CPH Change 2021 survey. This is the third finding about how the pandemic impacted change initiatives.

Finding 3

The pandemic has had a different impact on the change initiatives. For some, it has been a lever for change management, while for others, the pandemic has been an obstacle.

29% of the survey participants experienced that their change initiatives were halted, postponed, or reduced in some way, 24% experienced no impact, whereas 21% experienced increased innovation and creativity in their change initiatives.

It is also interesting to note that 15% of the participants experienced a greater focus on change and/or change management in general due to COVID-19.

Winston Churchill is quoted for saying “Never let a good crisis go to waste.” Whether or not he did, the takeaway from the survey is that organizations have reacted very differently to the pandemic. This can be due to the pandemic’s impact on the industry, general uncertainty, or the like, but it can also be due to the fact that companies react to the change itself in different ways.

About the participants

86 of the 350 CPH Change participants provided input for the survey. That is 25% of the participants.

Most of the respondents are experienced change managers. 76% have worked with changes and change management for more than 5 years.

The survey participants are mainly change managers, consultants, and project managers, working in or for large organizations. 62% of the survey participants are working in organizations with more than 1,000 employees.

They are widely spread over industries, with the majority operating within consulting, finance, and banking. The three CPH Change Award finalists represent municipal government (Faaborg Midtfyn Municipality), utilities (HOFOR – Greater Copenhagen Utilities), and energy (Ørsted).

Finding #1: Change management matters - effort and success correlates

In this blog series, we are presenting five key findings from our CPH Change 2021 survey. This is the first finding about the correlation between effort and success.

Finding 1

Among many things, we asked the participants about their effort and success rate. The two parameters correlates. The graph strongly indicates that change management matters.

For each change management effectiveness category (poor, fair, good, and excellent) the chart shows the percentage of participants meeting or exceeding objectives.

87% of participants who performed “excellent” change management harvested a high level of the benefits their change initiative was expected to deliver.

A “good” change management effort is also somewhat positive for the initiative, and an important step towards a higher level of benefit realization.

However, as the survey shows only 42% of the participants gained a high level of benefit realization based on a “good” effort.

About the participants

86 of the 350 CPH Change participants provided input for the survey. That is 25% of the participants.

Most of the respondents are experienced change managers. 76% have worked with changes and change management for more than 5 years.

The survey participants are mainly change managers, consultants, and project managers, working in or for large organizations. 62% of the survey participants are working in organizations with more than 1,000 employees.

They are widely spread over industries, with the majority operating within consulting, finance, and banking. The three CPH Change Award finalists represent municipal government (Faaborg Midtfyn Municipality), utilities (HOFOR – Greater Copenhagen Utilities), and energy (Ørsted).

Finding #2: Three contributors to success are often represented

In this blog series, we are presenting five key findings from our CPH Change 2021 survey. This is this second finding on contributors to success.

Finding 2

In Prosci’s Best Practice studies on change management conducted every second year for the last 20 years they have identified seven contributors to successful change. We chose to dive into three of these contributors:

·         Prioritizing dedicated change management resources

·         Active and visible executive sponsorship in the lead of a change project.

·         Involving managers at an early stage

We asked the participants how often each contributor was applied in their change projects. The survey showed that most change initiatives often utilize each contributor, while some only do so occasionally. Only a small number of change initiatives either always or never apply these contributors in their projects.

Udklip2.PNG

The takeaway is to strive towards having the three contributors to success represented in your change initiative. This will give you a solid foundation to manage the change initiative effectively and, in the end, provide the benefit realization the project is aiming for.

About the participants

86 of the 350 CPH Change participants provided input for the survey. That is 25% of the participants.

Most of the respondents are experienced change managers. 76% have worked with changes and change management for more than 5 years.

The survey participants are mainly change managers, consultants, and project managers, working in or for large organizations. 62% of the survey participants are working in organizations with more than 1,000 employees.

They are widely spread over industries, with the majority operating within consulting, finance, and banking. The three CPH Change Award finalists represent municipal government (Faaborg Midtfyn Municipality), utilities (HOFOR – Greater Copenhagen Utilities), and energy (Ørsted).

HUMAN UNIVERZ bliver 10 år

HUMAN UNIVERZ bliver 10 år

“7 år Niller, så ved man et og andet”, lyder det i filmen “Den eneste ene” fra 1999. Den 21. december fyldte HUMAN UNIVERZ ikke bare 7, men 10 år! Det er noget af en milepæl!

Vi er meget taknemmelige over alle dem, der igennem årene har bakket op om vores mission om at inspirere til mere bevidst forandringsadfærd for derigennem at skabe langt bedre resultater både for organisationer og mennesker. Og vi glæder os til mindst 10 år mere.

KPI’er er udbredt i forandringer, men KXI´er har langt større effekt

KPI’er er udbredt i forandringer, men KXI´er har langt større effekt

Ofte igangsættes projekter om forandringer af ledelsen med en forventning om at realisere en gevinst. En traditionel måde at måle på er, om vi realiserer gevinsterne ved at lave gevinstnedbrydning/gevinstkort eller opstille såkaldte KPI´er (Key Performance Indicators), som er konkrete målepunkter til at synliggøre gevinsterne. I efterhånden mange år har KPI´er været dominerende som målinger af de delresultater et projekt giver. Men der har sideløbende med dette også været faglige diskussioner om, hvor gode KPI´er er til dette.

Fra fysisk til virtuel – gode råd

Fra fysisk til virtuel – gode råd

”Undskyld, kan du lige gentage sidste sætning?” (Ups… Hvorfor spurgte hun mig om mit syn, jeg var lige koncentreret om at svare på en mail).

Hvis det ikke skal ske for ofte på dit møde, så læs med her, for pandemi som Corona, globalisering og grønt fokus på færre rejser er eksempler på forandringer, som skubber til vores vaner om at møder, workshops, kurser og uddannelsesaktiviteter er fysiske i et dejligt lokale med lækker forplejning i pauserne.

HUMAN UNIVERZ & COVID-19

HUMAN UNIVERZ & COVID-19

Team HUMAN UNIVERZ tager corona-situationen alvorligt og har taget alle forbeholdsregler i brug. Det betyder forandringer - og dét kan vi heldigvis finde ud af.

Vi opretholder vores almindelige arbejdstider og I kan altid tage kontakt til os på telefon og e-mail. Vi varetager fortsat også vores arbejdsforpligtelser, som I kender dem, og vi har taget skridtet videre, så det hele nu kan foregå online.

CPH Change 2019: Hvordan går det med forandringerne?

CPH Change 2019: Hvordan går det med forandringerne?

Deltagerne på konferencen den 9. oktober 2019 blev inviteret til at give deres input om, hvordan det står til med forandringerne og lederskabet i deres organisationer. Det benyttede 114 deltagere sig af. Der er interessante pointer og inspiration at hente i deres svar, som du kan læse analysen af i denne rapport. Læs med og bliv klogere på, hvordan det går med forandringerne og forandringsledelse generelt.

Forandringsledelse betaler sig (også) ved opkøb og integrationer

Forandringsledelse betaler sig (også) ved opkøb og integrationer

Når en virksomhed vælger at købe en anden virksomhed, kan begrundelsen oftest koges ned til, at der er en række synergier, som kan give den købende virksomhed konkurrencemæssige fordele. Men hvis virksomheden skal opnå disse fordele, så er det ikke nok at rette blikket mod synergierne. Virksomheden skal også have fokus på – og ressourcerne til – at håndtere den menneskelige side af forandringen. Ellers er der risiko for, at produktiviteten går ned, de bedste medarbejdere smutter og synergierne bliver ved tanken.